موضوع مغلق
النتائج 1 إلى 12 من 12
    Pro Player الصورة الرمزية InViSiOn

المواضيع : 177
    اللعبة المفضلة : Pes 2011 + Crysis 2 + James Bond 007 + COD BO...
    XBox Live : th£-g£n£ràl_167
    Wii Online : DR.g£n£ràl
    المزاج :
    تم شكره 325 مرة
    نقاط السمعة: 9184
    InViSiOn InViSiOn InViSiOn InViSiOn InViSiOn InViSiOn InViSiOn InViSiOn InViSiOn InViSiOn InViSiOn
    Follow Me On Twitter Add Me To Facebook Visit My Youtube Channel Visit My Filker Account

التحميل من هنا

افتراضي :: مشكله فى الالعاب و كارت الشاشه ::

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا عندي مشكلة في الالعاب ..,~

مواصفات جهازي :

الرامات : 2 جيجا

كرة الشاشة : 385 ميغا

و التانين ما اعرف ..

المشكلة :

انا مسطب ويندوز 7 ..

و هو يقرأ كرت الشاشة 8 ميغا ..!!!؟؟؟ و انا كرت الشاشة عندي 385 ميغا

حاولت ازيد كرت الشاشة عن طريق الرامات بس صفحة السيت اب بتاع الجهاز مو زي السيت اب بتاع الاجهزت الاخرى .. و لما احاول اغير ما اقدر ..

ارجو المساعدة

..,,.||~

المواضيع : 372
    المزاج :
    تم شكره 1,635 مرة
    نقاط السمعة: 1412765
    ĞΞЙΞЯΛŁ ĞΞЙΞЯΛŁ ĞΞЙΞЯΛŁ ĞΞЙΞЯΛŁ ĞΞЙΞЯΛŁ ĞΞЙΞЯΛŁ ĞΞЙΞЯΛŁ ĞΞЙΞЯΛŁ ĞΞЙΞЯΛŁ ĞΞЙΞЯΛŁ ĞΞЙΞЯΛŁ

الاوسمة

افتراضي رد: مشكلة خطيرة جدا جدا ... ارجو المرور ...

اذهب الى تشغيل او RUN و اكتب dxdiag

لمعرفة مواصفات كرت الشاشة .. وصور لنا .. لان جودة كرت الشاشة اهم شيء لتشغيل الالعاب + الرامات + المساحة الفارغة في الهادرسك ..

.......

وراح اجيب لك حل من الآخر .. اشتري جهاز جديد بمواصفات ممتازة .. وريح راسك ..

اشهد ان لا اله الا الله

المواضيع : 80
    اللعبة المفضلة : Call Of Duty 6
    تم شكره 270 مرة
    نقاط السمعة: 8388
    THE HILL THE HILL THE HILL THE HILL THE HILL THE HILL THE HILL THE HILL THE HILL THE HILL THE HILL

انت ممكن ترفع كارت الشاشة شوية من البيوس زي اما انت بتقول .. انا جربتها قبل كدة بس هياخد وهيسحب من الرامات
    جامد وكمان انت راماتك 2 جيجا يعني هيخليها ممكن 1 جيجا انما انا يوم اما رفعت كارت الشاشة رفعته علشان عندي رامات 4 جيجا
    فهيخليها 3 جيجا ....
    وبعدين قولنا نوع الكارت عندك اية برضه

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

الحل:

انك تنزل ويندوز اكس بي لأن المعروف اساسا والطبيعي ان ويندوز 7 بيسحب كارت الشاشة جامدة اوي
    وعلشان تنزل ويندوز 7 وتلعب عليه العاب لازم يكون عندك كارت شاشة عالي .

Pro Player الصورة الرمزية InViSiOn

المواضيع : 177
    اللعبة المفضلة : Pes 2011 + Crysis 2 + James Bond 007 + COD BO...
    XBox Live : th£-g£n£ràl_167
    Wii Online : DR.g£n£ràl
    المزاج :
    تم شكره 325 مرة
    نقاط السمعة: 9184
    InViSiOn InViSiOn InViSiOn InViSiOn InViSiOn InViSiOn InViSiOn InViSiOn InViSiOn InViSiOn InViSiOn
    Follow Me On Twitter Add Me To Facebook Visit My Youtube Channel Visit My Filker Account

UP
    ....

اشهد ان لا اله الا الله

تم شكره 270 مرة
    THE HILL THE HILL THE HILL THE HILL THE HILL THE HILL THE HILL THE HILL THE HILL THE HILL THE HILL

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة InViSiOn مشاهدة المشاركة
    UP
    ....

ياباشا ما هو انا رديت عليك في التعليق اللي فات
    وبعدين ياريت تجيب مواصفات جهازك كلها وبالذات كارت الشاشة

Good Bay GB
    مراقب منتدى تحميل الالعاب

المواضيع : 674
    اللعبة المفضلة : First-Person Shooter Games
    PS3 Network : ليه !! ظروفك تبعدك عني وضرووفي كلها تبيك ؟؟
    XBox Live : Mohammad Khirfan
    Wii Online : MiDo GaMeS
    المزاج :
    تم شكره 1,785 مرة
    نقاط السمعة: 1705732
    MiDo GaMeS MiDo GaMeS MiDo GaMeS MiDo GaMeS MiDo GaMeS MiDo GaMeS MiDo GaMeS MiDo GaMeS MiDo GaMeS MiDo GaMeS MiDo GaMeS
    Add Me To Facebook Visit My Youtube Channel Visit My Filker Account

ولله يا اخي انا ما افهم بالشغلات هاي
    بالتوفيق ^^

شـخـصـيـة هــامــة الصورة الرمزية moraa

المواضيع : 47
    اللعبة المفضلة : Assissan's Creed II , Battle Field Bad Company II , Splinter Cell Convication
    XBox Live : _______
    Wii Online : _______
    المزاج :
    تم شكره 155 مرة
    نقاط السمعة: 9278
    moraa moraa moraa moraa moraa moraa moraa moraa moraa moraa moraa

الاوسمة

ارجو وضع صوره لمواصفات جهازك على الاقل ... و انصحك بعدم رفع كارت الشاشه لانه مش هيتم و لا هيؤدى معاك لنتيجه ملحوظه انا اعتبرها عمليه لا فائده منها لان عند سحب كارت الشاشه لسعه من

الرام لا يؤدى ذلك الى رفع مواصفات كارت الشاشه و لكن يؤدى الى رفع السعه الداخليه للكارت فقط
    اما باقى المواصفات الاخرى للكارت ستبقى كما هى يعنى لو عندنا مثلا لعبه ذى Metro 2033 و لم

تعمل على كارت و ليكن مثلا 256 عند استخدام الكارت لسعه من الرام لتشغيل اللعبه
    ليس هذا معناه ان اللعبه ستعمل بشكل جيد و لكن سيظل بها تتقطيع و تبطيء فى الصوره لان

مهما حصل الكارت لا يستطيع تحمل طاقه اكثر من الطاقه ( ضغط ) المصنوع ليتحملها .... و الا
    كان كل من لديه عجز فى كارت الشاشه لديه يزود الرام و يستخدم مساحه من الرام لكارت الشاشه ( و لا الحاجه لشراء او تجديد كارت الشاشه من وقت لاخر )

Graphics Designer

If u Want Challenge Me ... I be Ready

اعتـــــذر لكل من اراد ايميلى و رفضت لكن حاليا ايميلى غير متاح لاى حد الا للضرورة القصـــوى جــــدا

من مواضيع moraa :

اشهد ان لا اله الا الله

تم شكره 270 مرة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moraa مشاهدة المشاركة
    ارجو وضع صوره لمواصفات جهازك على الاقل ... و انصحك بعدم رفع كارت الشاشه لانه مش هيتم و لا هيؤدى معاك لنتيجه ملحوظه انا اعتبرها عمليه لا فائده منها لان عند سحب كارت الشاشه لسعه من

الرام لا يؤدى ذلك الى رفع مواصفات كارت الشاشه و لكن يؤدى الى رفع السعه الداخليه للكارت فقط
    اما باقى المواصفات الاخرى للكارت ستبقى كما هى يعنى لو عندنا مثلا لعبه ذى Metro 2033 و لم

تعمل على كارت و ليكن مثلا 256 عند استخدام الكارت لسعه من الرام لتشغيل اللعبه
    ليس هذا معناه ان اللعبه ستعمل بشكل جيد و لكن سيظل بها تتقطيع و تبطيء فى الصوره لان

مهما حصل الكارت لا يستطيع تحمل طاقه اكثر من الطاقه ( ضغط ) المصنوع ليتحملها .... و الا
    كان كل من لديه عجز فى كارت الشاشه لديه يزود الرام و يستخدم مساحه من الرام لكارت الشاشه ( و لا الحاجه لشراء او تجديد كارت الشاشه من وقت لاخر )

كلامك كله صح بس ينفع يعلي سعة كارت الشاشة بعدد محدود وهيسحب من الرامات
    يعني مثلا لو هو عنده كارت 512 ولو هو نزل ويندوز 7 هيلاقي مثلا الكارت بتاعه بقي 128 هو ينفع يخليه 256
    بس هيسحب من الرامات
    يعني انا قصدي هو ينفع يعلي كارت الشاشة بي للحدود المسموحة للكارت لأن لو كل واحد ينفع يعلي الكارت بتاعه براحته علي حساب الرامات كان محدش غلب ولا تعب نفسه كان كل واحد راح يعلي الرامات بس
    --------------------------

مثال عليا انا......

انا عندي 4 جيجا رامات وبروسيسور i3
    وللأسف كارت شاشة بلت ان داخلي 1 جيجا طبعا البلت ان ضعيف جدا
    انا اما جيت انزل ويندوز 7 لاقيت الكارت بقي يديني 8 ميغا قمت انا داخل علي البيوس
    والحمد لله لاقيت اختيار اني اقدر ارفع الكارت عندي الي 128 بس هيسحب من الرمات يعني الرمات بقت عندي 3.30 جيجا
    طبعا هي مش بتفرق كتير اوي في الألعاب بس اهو 128 احسن من 8 ميغا يعني

Pro Player الصورة الرمزية Ệľ-Ṕř๑ḞẽṧŜőṝ

المواضيع : 141
    اللعبة المفضلة : كل الأصدارات
    المزاج :
    تم شكره 551 مرة
    نقاط السمعة: 75187
    Ệľ-Ṕř๑ḞẽṧŜőṝ Ệľ-Ṕř๑ḞẽṧŜőṝ Ệľ-Ṕř๑ḞẽṧŜőṝ Ệľ-Ṕř๑ḞẽṧŜőṝ Ệľ-Ṕř๑ḞẽṧŜőṝ Ệľ-Ṕř๑ḞẽṧŜőṝ Ệľ-Ṕř๑ḞẽṧŜőṝ Ệľ-Ṕř๑ḞẽṧŜőṝ Ệľ-Ṕř๑ḞẽṧŜőṝ Ệľ-Ṕř๑ḞẽṧŜőṝ Ệľ-Ṕř๑ḞẽṧŜőṝ
    Add Me To Facebook

افتراضي رد: :: مشكله فى الالعاب و كارت الشاشه ::

يا أخى جيب ويندوز اكس بيه احسن وريح دماغك

طب مالاب ويندوز 7

كرت الشاشة 2 جيجا

رامات 4 جيجا

حيت اخلى بيس 11 الجرافيك بتاعها عالى مش راضى بيقولو low بس

يعنى بيقرأ كارت الشاة قليل جداً

مع ان نوعه ati من احسن نوعين يعنى

فغير الويندوز وجرب

اشهد ان لا اله الا الله

تم شكره 270 مرة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة El-ProFesSor مشاهدة المشاركة
    يا أخى جيب ويندوز اكس بيه احسن وريح دماغك

طب مالاب ويندوز 7

كرت الشاشة 2 جيجا

رامات 4 جيجا

حيت اخلى بيس 11 الجرافيك بتاعها عالى مش راضى بيقولو low بس

يعنى بيقرأ كارت الشاة قليل جداً

مع ان نوعه ati من احسن نوعين يعنى

فغير الويندوز وجرب

صح كدة هو دة الحل ودة اللي قولتهوله برضه

الحل:

انك تنزل ويندوز اكس بي لأن المعروف اساسا والطبيعي ان ويندوز 7 بيسحب كارت الشاشة جامدة اوي
    وعلشان تنزل ويندوز 7 وتلعب عليه العاب لازم يكون عندك كارت شاشة عالي .

شـخـصـيـة هــامــة الصورة الرمزية moraa

المواضيع : 47
    اللعبة المفضلة : Assissan's Creed II , Battle Field Bad Company II , Splinter Cell Convication
    XBox Live : _______
    Wii Online : _______
    المزاج :
    تم شكره 155 مرة
    نقاط السمعة: 9278
    moraa moraa moraa moraa moraa moraa moraa moraa moraa moraa moraa

الاوسمة

كلامك كله صح بس ينفع يعلي سعة كارت الشاشة بعدد محدود وهيسحب من الرامات
    يعني مثلا لو هو عنده كارت 512 ولو هو نزل ويندوز 7 هيلاقي مثلا الكارت بتاعه بقي 128 هو ينفع يخليه 256
    بس هيسحب من الرامات

Nop !!!!

اختلف معك ويندوز 7 لا يقلل اطلاقا من سعه الداخليه للكارت و الا كان اتوقف استخدامه من وقت اطلاقه كروت الشاشه الداخليه فى كل الاحوال
    بتتطلب استهلاك سعه من الرام عند الحاجه و لكن هذا ليس معناه انها تستطيع استخدام سعه الى ما لا نهايه و لكن بحدود .. غير ذلك انها تسبب بعض المشاكل

مثال بسيط : انا دلوقتى واحد بالعب العاب بسيطه مش بتحتاج كارت شاشه قوى ذى Fifa مثلا و عندى كارت شاشه داخلى و الرام عندى 2G
    مثلا و عندى ويندوز 7 .... الويندوز هيحتاج 1G رام كامله و افتراضا لو انا بالعب fifa 11 و و اضطرت عشان اقدر اشغل الفيفا انى استخدك شويه من الرام
    لكارت الشاشه الداخلى و لتكن 512MB ... لو حسبنها الويندوز 1G و الفيفا نقول 512MB هتستهلاكها من الرام و كارت الشاشه الداخلى 512MB

اذا اين السعه التى ستسمح بتشغيل البرامج الاخرى الاضروريه او حتى ملفات النظام ... وقتها الجهاز يا هيرستى يا هيهنج و فى كلتا الحالتين سوف تتراجع عن استخدام سعه من الرام لكارت الشاشه الداخلى ... اذا فالحل غير عملى و قد يسبب بعض المشاكل

Graphics Designer

If u Want Challenge Me ... I be Ready

اعتـــــذر لكل من اراد ايميلى و رفضت لكن حاليا ايميلى غير متاح لاى حد الا للضرورة القصـــوى جــــدا

من مواضيع moraa :

اشهد ان لا اله الا الله

تم شكره 270 مرة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moraa مشاهدة المشاركة

Nop !!!!

اختلف معك ويندوز 7 لا يقلل اطلاقا من سعه الداخليه للكارت و الا كان اتوقف استخدامه من وقت اطلاقه كروت الشاشه الداخليه فى كل الاحوال
    بتتطلب استهلاك سعه من الرام عند الحاجه و لكن هذا ليس معناه انها تستطيع استخدام سعه الى ما لا نهايه و لكن بحدود .. غير ذلك انها تسبب بعض المشاكل

مثال بسيط : انا دلوقتى واحد بالعب العاب بسيطه مش بتحتاج كارت شاشه قوى ذى Fifa مثلا و عندى كارت شاشه داخلى و الرام عندى 2G
    مثلا و عندى ويندوز 7 .... الويندوز هيحتاج 1G رام كامله و افتراضا لو انا بالعب fifa 11 و و اضطرت عشان اقدر اشغل الفيفا انى استخدك شويه من الرام
    لكارت الشاشه الداخلى و لتكن 512MB ... لو حسبنها الويندوز 1G و الفيفا نقول 512MB هتستهلاكها من الرام و كارت الشاشه الداخلى 512MB

اذا اين السعه التى ستسمح بتشغيل البرامج الاخرى الاضروريه او حتى ملفات النظام ... وقتها الجهاز يا هيرستى يا هيهنج و فى كلتا الحالتين سوف تتراجع عن استخدام سعه من الرام لكارت الشاشه الداخلى ... اذا فالحل غير عملى و قد يسبب بعض المشاكل

حبيبي المعروف دائما والطبيعي ان ويندوز 7 يستخدم كرت الشاشة والجرافيكس ليعطيك الشكل الجميل الذي يظهر
    عليه ويندوز 7 ودة اللي انا بحثت عنه وعرفته عن ويندوز 7 .... انا دلوقتي بستخدم اكس بي وشوف حضرتك

بالنسبة بقي للرامات اخي ويندوز 7 يستهلك لوحده بدون فتح اي برامج من 500-600 MB دة بدون اما تفتح اي
    حاجة خالص

ودة اقتباس من مواقع اخري لنفس الكلام

ثالثا ضعف في مواصفات الجهاز

ان استخدام ويندوز 7 باقل المواصفات المطلوبة لا يعطيك السرعة الكاملة لهذا النظام الجديد من ميكروسوفت

مثلا برام 1 جيجا ومعالجات intel pantium . ستقول لي لماذا. اذن اسمع السبب

الويندوز 7 يستهلك من 500MB الى 600MB من حجم الرام وهو هادئ رايق بدون تشغيل اي برنامج

اذن كم بقي من الـ 1 جيجا. 400MB صح ؟ فهل الـ 400 ميقا هاته كافية لتشغيل البرامج بسرعة وخفة

طبعا لا. بمجرد فتح الفوتوشوب ومتصفح الويب سيرتفع مؤشر الرام الى 800 ميقا وكلنا نعلم ان كثرة

استهلاك الرام يؤدي الى بطئ النظام بشكل كبير جدا
    كلمة اخيرة: اخي ويندوز 7 يختلف تماما عن ويندوز اكس بي ويندوز 7 يستهلك من كارت الشاشة
    والرامات اما ويندوز اكس بي يستهلك لا شئ

وشوف الصورة دي كمان

الصور المرفقة